بانوی آشپز

پخت غذاهای خوشمزه و لذیذ

بانوی آشپز

پخت غذاهای خوشمزه و لذیذ

طرز تهیه پلو شوشتری با مرغ فیله شده زعفرانی و لوبیا چشم بلبلی خوشمزه و مجلسی

پلو شوشتری یکی از غذا های سنتی ایرانی است که اصالتی خوزستانی دارد و غذای خوشمزه و مقوی می باشد. پلو شوشتری را در کنار فیله مرغ زعفرانی تهیه و سرو می کنند. این غذا یک وعده غذایی کامل محسوب می شود. در بخش آشپزی امروز قصد داریم تا طرز تهیه پلو شوشتری مجلسی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای پلو شوشتری
  • برنج 1 کیلوگرم
  • فیله مرغ 500 گرم
  • لوبیا چشم بلبلی 2 لیوان
  • شوید ساطوری شده 2 لیوان
  • پیاز 1 عدد
  • زعفران غلیظ دم شده به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم


دستور پخت پلو شوشتری با مرغ فیله شده و لوبیا 
1. طرز تهیه پلو شوشتری با فیله مرغ زعفرانی
مرحله اول آماده سازی مواد اولیه: ابتدا پیاز را نگینی می کنیم. فیله های مرغ را نمک می زنیم و آماده می گذاریم. شوید را هم ساطوری می کنیم. لوبیا چشم بلبلی را به مدت 2 ساعت خیس می کنیم. برنج را هم شسته و به همراه نمک خیس می کنیم.

2. مرحله دوم: پختن لوبیا چشم بلبلی
لوبیا چشم بلبلی را داخل قابلمه ای ریخته و به همراه آب روی حرارت می گذاریم تا کاملا پخته شود ولی شکل ظاهری آن از بین نرود.

3. مرحله سوم: طرز تهیه مواد میانی پلو شوشتری
ابتدا تابه مناسبی را روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را به همراه روغن تفت می دهیم تا طلایی شود، سپس فیله مرغ را به همراه زعفران داخل تابه ریخته و خوب تفت می دهیم تا رنگ فیله ها کاملا تغییر کند.

4.  مرحله چهارم: افزودن شوید و چشم بلبلی
در این مرحله شوید و لوبیا چشم بلبلی را به مواد افزوده و همه مواد را با هم تفت می دهیم، در نهایت زعفران، نمک و فلفل به مواد می زنیم.

5. مرحله پنجم: دم گذاشتن پلو شوشتری
داخل قابلمه مناسبی کمی روغن ریخته و ته دیگ دلخواهتان را می چینید، سپس به صورت لایه به لایه از برنج و مواد آماده شده داخل قابلمه می ریزیم تا مواد تمام شود. حالا برنج را به مدت 45 دقیقه دم می گذاریم.

6. مرحله آخر: سرو پلو شوشتری
زمانی که برنج کاملا دم گرفت کمی روغن داغ یا گره روی برنج می ریزیم و برنج را داخل ظرف زیبایی ریخته، سرو و نوش جان کنید.

نکات مهم و فوت و فن درست کردن پلو شوشتری خوزستانی
  • در زمان آبکش برنج را کمی زنده تر بردارید تا موقع دم کشیدن برنجی مجلسی آماده شود.
  • اگر شوید تازه در دسترس نداشتید از شوید خشک استفاده کنید.
  • پیاز را برای تهیه سس کاملا کاراملی کنید.
  • زعفران این غذا را با دست و دل بازی بیفزایید.

منبع: سلام دنیا

طرز تهیه شور مخلوط فوری خانگی خوشمزه با سرکه، گل کلم و ...

شور خانگی یکی از محبوب ترین ها در بین ما ایرانی می باشد که هم زمان با رسیدن کلم سفید همه خانم های خانه مشغول گذاشتن شور در منزل هستند. شور خانگی را به راحتی می توانید در منزل تهیه کنید زیرا بسیار مقرون به صرفه است. شور خانگی از مخلوط کلم با انواع سبزیجات تهیه می شود. مواد شور را باید به صورت درشت خرد کرد و بعضی ها در شور مقداری زردچوبه می ریزن تا رنگ شور به زردی بزند. شور خانگی ماندگاری بالایی دارد پس با خیال راحت در حجم بالا تهیه کنید و در زمستان این ترشی را مصرف کنید از خواص شور خانگی با  کلم می توان به غنی بودن از ویتامین پتاسیم و ویتامین A و C نام برد که کمک به هضم غذا می کند یکی از مهم ترین تفاوت های شور با ترشی ها در این میزان آب نمک و سرکه می باشد بدین صورت که این مزه و طعم بیشتر شور از آب نمک آن می باشد و فقط مقدار خیلی کمی سرکه برای طعم و ترد شدن شور اضافه می شود. با ما همراه باشید با آموزش طرز تهیه شور مخلوط فوری خانگی خوشمزه با سرکه، گل کلم و ...

مواد لازم برای تهیه شور مخلوط خانگی

  • گل کلم: ۱۰ کیلو
  • هویج: ۱/۵ کیلو
  • خیار: ۱کیلو
  • کرفس: یک بوته
  • فلفل تند:۲۰ عدد
  • سیر: دو بوته
  • سرکه سفید
  • نمک به مقدار لازم
  • آب جوشیده به مقدار لازم
  • ترخون و مرزه و سبزی کرفس به مقدار کم فقط برای معطر شدن

طرز تهیه شور خانگی

طرز تهیه شور گل کلم فوری با سرکه

مرحله اول : آماده سازی مواد شور

گل کلم ها را ابتدا از هم جدا کنید و به اندازه درشت خرد کنید داخل لگن آب گذاشته و چند بار آبش را تعویض کنید و داخل آبکش ریخته و بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود سپس روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک خشک شود اصلا نباید مرطوب باشد. کرفس ها را خرد کنید داخل لگن آب ریخته و چند بار بشورید سپس بگذارید تا خشک شود.

سبزیجات را به صورت شاخه ای تمیر کنید و بشورید و آن را هم بگذارید تا خشک شود به دلخواه می توانید کمی خرد کنید. سیر را پوست بگیرید کنار گذاشته فلفل های تند را هم بشورید تا خشک شود.

 

مرحله دوم : آماده سازی خیار و هویج

خیار ها را شسته و با خلال دندان چند تا سوراخ در آنها ایجاد کنید تا در هنگام رسیدن شور خانگی ترد باشد سپس خیار ها را نیز روی پارچه گذاشته تا خشک شوند می توانید مقداری از خیار ها را درسته و مقداری را درشت خرد کنید. هویج را پوست بگیرید و با کاتر دالبر یا ساده درشت خرد کنید و روی پارچه نمگیر قرار دهید تا خشک شود.

 

مرحله سوم : تهیه آب نمک و سرکه

یک ظرف رو به عنوان پیمانه قرار بدید که هم آب هم سرکه را با همون اندازه گیری کنید نسبت سرکه به آب، یک به هشت است (یعنی اگر ۸لیوان آب می‌ریزید ۱ لیوان سرکه بریزد) و به ازای هر لیتر آب سه قاشق سر پر نمک لازم است. آب را داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا به جوش بیاد سپس از روی حرارت بردارید و نمک اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود کمی که از حرارت افتاد سرکه را اضافه کنید.

 

مرحله چهارم : مخلوط کردن ترشی شور خانگی

ظرف های شیشه مورد نظر را شسته و خشک کنید حالا سبزیجات خشک شده را لایه به لایه بریزید بدین صورت که یک لایه سبزیجات و روی آن ها سبزی معطر کمی سیر و فلفل تند بچینید این لایه ها را تکرار کنید تا تمام شود سپس از مخلوط سرکه و آب نمک را روی ظرف بریزید و درب ظرف را محکم ببندید برای سه الی چهار روز داخل محیط آشپزخانه قرار دهید سپس ۴ روز بیرون یخچال و یک هفته در یخچال بگذارید تا شور حاضر شود. شور خانگی ما با هزینه بسیار مناسب حاضر شد آن را با غذاهای خود میل کنید. نوش جان


نکات کلیدی در تهیه شور مخلوط فوری

  1. حتما از آب جوشیده استفاده کنید تا کپک نزند.
  2. اگر سرکه تیزی داشتید در نسبت ها بجای ۱ لیوان ۱/۲ لیوان اضافه کیند.
  3. می توانید بنا به ذائقه خود اصلا سرکه اضافه نکنید و با آب و نمک شور را تهیه کنید.
  4. رطوبت سبزیجات یا شیشه باعث کپک ترشی می شود.
  5. اگر دوست داشتید زردچوبه اضافه کنید آن را به آب نمک بزنید و داخل شور بریزید.
  6. حتما برای تهیه شور از سرکه سفید استفاده کنید.
  7. تا وقتی که شور نرسیده درب ترشی را باز نکنید.
  8. میزان کم بودن نمک نیز یکی از دلایل کپک زدن شور است.
  9. اگر بعد از رسیدن شور احساس کردید نمک آن کم یا زیاد است آب آن را سریع عوض کنید.

منبع : پارسی دی

طرز تهیه پفک هندی ساده و خوشمزه در خانه مرحله به مرحله

پفک هندی یکی از خوراکی هایی است که طرفداران زیادی دارد و در کشورهای آسیایی مثل هند، چین و پاکستان تهیه می شود. پفک هندی نسبت به دیگر تنقلات از مواد مضر کمتری برخوردار است و اگر زمانی نیاز به وجود تنقلات داشتید؛ پفک هندی بهترین گزینه است زیرا با مواد در دسترس قابل تهیه است و اینکه با روغن تازه در منزل تهیه می شود. در بخش آشپزی امروز  قصد داریم تا طرز تهیه پفک هندی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای پفک هندی
  • آب سرد 1 و 1/2 لیوان
  • نشاسته گندم 2 قاشق غذا خوری
  • روغن 1 قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

دستور پخت پفک هندی خوشمزه در خانه 

1. طرز تهیه پفک هندی خانگی با نشاسته گندم
مرحله اول آماده سازی نشاسته: ابتدا نشاسته را داخل آب ریخته و خوب مخلوط می کنیم تا کاملا حل شود؛ سپس روغن، نمک و فلفل را افزوده و خوب مخلوط می کنیم.

2. مرحله دوم: پخت اول مواد پفک هندی
حالا مواد آماده شده را روی حرارت می گذاریم و مدام مخلوط می کنیم تا غلظتی مانند فرنی بگیرد.

3. مرحله سوم: شکل دادن به پفک هندی
مایع آماده شده را داخل قیفی ریخته و داخل سینی که ته آن کاغذ روغنی انداخته ایم به شکل دلخواه می ریزیم. (با قاشق هم این کار را می توان انجام داد)

4. مرحله چهارم: خشک کردن پفک هندی
حالا پفک هندی آماده شده را مقابل آفتاب یا روی بخاری می گذاریم تا کاملا خشک شوند.

5. مرحله آخر: پخت دوم پفک هندی
تابه ای را تا نیمه روغن بریزید و اجازه دهید تا کاملا گرم شود. حالا پفک هندی ها را داخل روغن بریزید تا پف کنند و سریع از داخل روغن خارج کنید. در ظرف زیبایی ریخته و نوش جان کنید.

نکات مهم و فوت وفن تهیه پفک هندی خانگی
  • برای رنگ کردن مواد پفک هندی از آب لبو، یا اسفناج و زعفران استفاده کنید.
  • مواد پفک هندی را داخل قیف ریزی ریخته و شکل های مختلف مثل حروف اسم و یا شکل حیوانان در آورید و اجازه دهید تا خشک شود. فقط طرح ها باید ظریف باشند تا زود خشک شوند.
  • پفک هندی را بعد از سرخ شدن حتما روی دستمال روغن گیر بگذارید.

منبع:سلام دنیا

طرز تهیه ترشی آب گوجه مشهدی تند و خوشمزه با کرفس و گل کلم

ترشی آب گوجه مشهدی یکی خوشمزه ترین و خوش رنگ ترین ترشی استان خراسان است که بسیار محبوب می باشد این ترشی خوشمزه سرکه کمی دارد و تمام طعم و مزه آن به آب گوجه استفاده شده در آن است. ظاهر این ترشی بسیار اشتها برانگیز است و شما می توانید به راحتی این ترشی را در منزل تهیه کنید. ترشیجات در بین خانواده های در فصل زمستان بسیار محبوب بوده اما جالب است بدانید ترشی قند خون را کاهش می دهد و همچنین ترشیجات اسید معده را متعادل می کنند و همچنین در کاهش چربی خون نیز بسیار مفید است. در این فصل که گل کلم در بازار موجود است سعی کنید این ترشی خوشمزه را تهیه کنید و به شما پیشهاد می دهیم ترشی مشهدی را زیاد نگهداری نکنید و تازه مصرف کنید تا تمام شود. ترشی آب گوجه مشهدی بسیار حساس به کپک بوده پس حتما ظرف ها و مواد ترشی خشک باشند. با ما همراه باشید با آموزش طرز تهیه ترشی آب گوجه مشهدی تند و خوشمزه با کرفس و گل کلم.

مواد لازم برای تهیه ترشی آب گوجه مشهدی

  • گوجه فرنگی ۸ کیلو
  • گل کلم ۱ عدد متوسط
  • کرفس ۱ دسته
  • سیر دو بوته بزرگ
  • فلفل سیز یا قرمز تند ۱۰ عدد
  • سرکه ۱ لیوان
  • نمک ۷ ق غذا خوری

ترشی آب گوجه مشهدی

طرز تهیه ترشی آب گوجه مشهدی تند با گل کلم و کرفس

مرحله اول : آماده سازی گوجه فرنگی

گوجه ها را بشورید و چهار قاچ کنید و داخ قابلمه با گنجایش مناسب بریزید و روی گاز گذاشته تا به جوش بیاد این مرحله باید ۲۰ دقیقه طول بکشد وقتی این زمان تموم شد گوجه ها را که کمی از حرارت افتادن را داخل صافی بریزید و صاف کنید و زمانی که صاف کردید نمک را به آب گوجه اضافه کنید( اگر غذاساز داشتید می توانید ابتدا گوجه ها را پوره کنید و سپس برای ۲۰ دقیقه بگذارید تا بجوشد)

 

مرحله دوم : آماده سازی مواد ترشی آب گوجه مشهدی

همه مواد را از شب قبل خوب بشورید و ریز کنید (درشت خرد نکنید) و روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند این کار از کپک زدن ترشی جلوگیری می کند. سیر را پوست بگیرید و چیپسی برش بزنید.

 

مرحله سوم : تهیه ترشی مشهدی

داخل یک ظرف بزرگ آب گوجه به همراه سرکه را ریخته و تمام مواد را داخلش می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم سپس ظرف های مورد نظر را که شسته و تمیز است را حاضر می کنیم و با ملاقه که تمیز و چرب نیست از مواد ترشی داخلش می ریزیم و در ظرف را خوب محکم می کنید تا هوا وارد ترشی نشود سپس ۱ روز در دمای محیط قرار دهید و سپس بمدت ۱۰ روز در یخچال قرار داد تا برسد. ترشی آب گوجه مشهدی ما حاضر است آن را همراه با غذاهای خود نوش جان کنید.

طرز تهیه لواشک آلوچه خانگی ساده و بسیار خوشمزه مخلوط بدون فر

لواشک آلوچه یکی از تنقلات مورد علاقه همه افراد به ویژه کودکان می باشد. لواشک آلو هم یکی از خوشمزه ترین نوع لواشک می باشد. برای تهیه لواشک آلو از آلوچه سبز، آلو جنگلی و آلو سیاه و یا مخلوط اینها می توانید استفاده کنید. تهیه لواشک راهی برای استفاده از آلو هایی است که در یخچال مانده و مورد استفاده قرار نگرفته است. در بخش آشپزی امروز قصد داریم تا طرز تهیه لواشک آلوچه را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای لواشک آلو
  • آلوچه 3 کیلوگرم
  • نمک و شکر به میزان لازم
طرز تهیه لواشک آلوچه ملس و خوشمزه خانگی بدون فر

دستور پخت لواشک آلوچه خانگی خوشمزه و ساده بدون فر

1. طرز تهیه لواشک آلو یا آلوچه
مرحله اول آماده سازی آلوچه: آلو ها را پاک کنید و بشویید، سپس داخل قابلمه ای ریخته و اجازه دهید تا بپزد.

2. مرحله دوم: صاف کردن آلو
آلو که کاملا پخته و نرم شدند، داخل صافی ریخته و و هسته و پوست آلو را جدا کنید.

3. مرحله سوم: پخت مجدد آلوچه
حالا مواد رد شده از صافی را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید تا غلیظ شود.

4. مرحله چهارم: پهن کردن لواشک
سلفون را در مجاورت هوای آزاد و یا آفتاب پهن کنید و مواد لواشک را روی آن پهن کنید و زمان دهید تا لواشک خوب خشک شود.

5. مرحله آخر: پنجم سرو لواشک آلو
لواشک آلو را بعد از اینکه کاملا خشک شد با همان سلفون لوله کرده و یا یک لایه سلفون دیگر روی آن می گذاریم و به شکل دلخواه برش می دهید و نوش جان.

نکات مهم و فوت و فن تهیه لواشک آلوچه
  • استفاده از نمک و شکر کاملا به سلیقه شما می باشد.
  • بهتر است مواد لواشک کاملا نازک پهن شود تا زودتر خشک شود.